måndag, mars 17, 2008

Definitionsmässigt...

Visste ni att vi har "lärt oss fel"? Pluto är ingen planet längre. Den är så liten och eftersom det har hittats ett flertal liknande dvärgplaneter utanför Plutos omloppsbana har den sedan 2006 inte längre benämningen planet. Solsystemet har alltså 8 planeter numera (om ni spelar TP kan ni ju glänsa med den kunskapen!).

Måste erkänna att det skakade om min värld lite när jag fick reda på det. Rymden är ju trots allt oförstörd och det enda vi kan förundras över och aldrig riktigt förstå oss på. Jag gillade att lära mig saker om rymden och solsystemet redan när jag var åtta år gammal.
Undrar om man kanske ska läsa någon kurs om det!? :P Rymdkemi, atomkemi och tyska... Ja det är tre kurser jag vill läsa! Bilden visar en jämförelse mellan jorden, månen, Pluto och dess dubbelplanet Charon.

Dagar kvar till flytt: 15

Inga kommentarer: