tisdag, oktober 31, 2006

"Vill ingen ha bonuspoäng?" eller "Vad är halveringstiden på en K-ing:are?"

(Alternativ titel: "Hittar bara 8 personer till sal L21?")
Tyvärr är alla bloggtitlar internskämt från min klass, men det måste bli en blogg av det ändå. Om ni inte skrattar med mig, är ni åtminstone välkomna att skratta åt mig! ;)

Idag hade vi vår tredje KS (kontrollskrivning) i matematik. För varje avklarad KS får man ett bonuspoäng till tentan. Självklart vill man väl ha bonuspoäng? Eller? KS:en hålls på lektionstid, så man "slösar" ingen tid på det. Om man misslyckas på KS:en händer ingenting, man får bara inte den bonuspoängen. Så: Vad har man att förlora på att skriva KS:ar??

Det som gör mig riktigt förvirrad är varför så få i min klass tar tillfället i akt och chansar. Antingen får de bonuspoängen eller inte. Jocke har kallat de som inte försöker få KS-poäng för idioter. Jag håller nästan med. Observera att vi pratar om människor som faktiskt skulle behöva alla extrapoäng de kan få!

Som sagt: KS3 i dag. I vanliga fall har vi matte i sal D31, men idag stod sal L21 på schemat. Visst, vi kanske tappade en (eller max två) elev(er) till lektionen p.g.a. salsbytet, men vad hände med resten? Totalt var vi 8 personer i klassrummet under den första timmen då skrivningen ägde rum och klassen består av drygt 20 elever (plus några från högre årskurser som läser om kursen).

Och om man nu inte skriver KS, kan man väl ändå dyka upp till de resterande två timmarnas matteföreläsning? Icke. Samma tappra skara på knappt tio själar hängde kvar i L21.

Det lustiga är ju att vi blir färre och färre på föreläsningarna! Från början var vi så gott som full styrka, men nu droppar folk av för varje tillfälle, både från matte- och kemiföreläsningarna.
Snart sitter jag väl där själv med tindrande ögon och min grafritande räknare och lyssnar på nästa föreläsning om vektorer eller gasers löslighet.

3 kommentarer:

M. Mützell sa...

Detta var ord från en sann kemist! Haha! Jaa, det är ju onödigt átt skippa chansen när den kommer, om man behöver dom där extrapoängen, det har du ju rätt i ;D;D

Ha det bra
Se på fredag, *mohaha*

Lots of love // M <3

Anna sa...

Du e bra söt... jag kan se scenariot framför mig...

vi cs på lördag!!

L

Spillersill sa...

Det är ju så att vissa personer ser det som en chans som extra kaffe driknings tid,, jag vet hur det är mer än helften av mina klasskamrater gillar att ta lite sån tid direkt det finns ett tillfälle.
Om du nu blir själv på dina lektioner får du alla fall lungt och skönt!