tisdag, juli 14, 2009

Stockholms cafékultur

Jag trivs väldigt bra i Stockholm av så väldigt många anledningar. Något jag verkligen uppskattar är möjligheterna att fika var som helst och när som helst. Några smultronställen har jag hittat, men man får aldrig låsa sig på några få alternativ.
Non Solo Bar på Odengatan är ett bohem-chickt café med en otroligt god chokladkaka och focaccia.
Coffeehouse by George vid Odenplan har supersnygg inredning och deras fantastiska frukost får tiden att stanna.
En fika-on-the-go kan man alltid lyckas med om man svänger förbi 7-Eleven. Kaffet är bäst och bakverken är kanon.
I Gamla stan har jag fastnat för både Café Mineur, Chokladkoppen och Café Järntorget. Utmärkande för dessa är att Café Mineur ligger i en källare med dämpad mysbelysning och har ett stort utbud av olika tesorter. Chokladkoppen är ett gayställe med världens trevligaste personal och spektakulär varm vit choklad. Café Järntorget imponerade med fina muffins och kaffekoppar som ser ut som att de vore hämtade ur farmors gamla finservis.

Om jag fick bestämma skulle jag fika mycket oftare, antingen med vänner eller en riktigt bra bok. Det är väl mest en fråga om att ha tid. Mer lördagsfika, kanske? :)

1 kommentar:

Sofia sa...

Jag vet ett nytt café som vi ska gå till! Det är sååå Jill! Men det förblir en hemlis tills jag har lön :p