lördag, november 03, 2007

00:08

Klockan har passerat midnatt och vid Karlavägen 63 kliver fyra ganska godisstinna KTH-tjejer ut i natten. Jag, Hanna, Jenny och Monika har haft "KOMPIS-tjejkväll" med och hos Filippa. Efter en massa tacos och vansinnigt mycket godis har tröttheten tagit överhanden och vi avslutade vad som varit en synnerligen trevlig tillställning för att ta oss hemåt.
Hemåt i mitt fall innebar Roslagstullsbacken 5, där jag planerat att spendera helgen på egen hand eftersom Svante fortfarande ligger på Akademiska i Uppsala. Självklart kan man ta sig till hans korridorsrum genom att ta tunnelbanan till Tekniska Högskolan och gå en nattlig promenad på ca 10 minuter till Roslagstull, men det fallet innebär kyla och orolighet. Vem vet vilka konstiga typer som rör sig kring Valhallavägen en fredagsnatt? Att ta sig så nära målet som möjligt är både praktiskt och lugnande.
Ett experiment tidigare samma dag hade gett mig insikten att buss 44 stannar mycket lämpligt i AlbaNova-takterna och därmed även min slutdestination för natten. Precis utanför Karlavägen 63 finns en busshållplats där jag råkar se att linje 44 faktiskt tillåter ombordstigning. Lyckligtvis konstaterade jag att en buss skulle dyka upp om inte mindre än 7 minuter.
Jag och de tre tjejerna trodde först att det regnade. När vi tittade upp kunde vi konstatera att så var inte fallet. Ett ack så välbekant fenomen gick att urskilja i ljuset från gatlyktorna.
Det snöade.

Inga kommentarer: