onsdag, oktober 31, 2007

Planering i den hektiska vardagen

Det är ganska skönt att vara en relativt organiserad person. Jag har liksom ett sinne för planering, även om det kanske krävs en stund för mig att pussla ihop alla bitar av veckan. Det senaste året har inneburit en hel del tänkande för min del, inte minst med tanke på alternerandet av sovplatser. Många gånger har jag tagit mig ett tiotal minuter på kvällen för att sortera de kommande dagarnas händelser i huvudet och begrundat vad jag kommer att behöva ha med mig i bagaget följande morgon. Sover jag en natt i Stockholm måste jag både ha kläder, mat och skolutrustning för minst två dagar; både för dagen som inleds i Rimbo och för nästföljande dag. Ibland skall festkläder packas ned och andra gånger får man inte glömma badkläder.

Imorgon skall jag åka till Uppsala för att hälsa på Svante på Akademiska. Vad gäller?
Planering: Köpa tågbiljett från Stockholm till Uppsala, undersök hemresealternativ, fundera vad som ska ätas till middag, frigör utrymme i skoldagens ryggsäck för att slippa bära tungt och länge, ta med de saker Svante vill ha från sin lägenhet, m.m.

För att spara tid och energi passade jag på att gå till Roslagstull på lunchen idag för att hämta mobil- och mp3-laddare samt den trådlösa musen. Alternativet var att gå dit efter skolan (16:00), men den förra valmöjligheten besparade mig en senare hemresa. I syfte att unvika stresskänslor efter morgondagens laboration då jag ska ta mig till centralen, hämta ut biljetten och sedan åka till Uppsala gjorde jag det smarta draget att hämta ut biljetten idag. På så vis behöver jag bara ta mig till centralen imorgon och leta upp vilket spår tåget går från.

En stunds tänkande och planering löser många, annars så tidskrävande, problem som kan uppstå om man bara rusar in i allt man har tagit sig för att göra.

Inga kommentarer: