söndag, februari 25, 2007

Tillåt mig att vara kaxig

Våra föreläsningar i Organisk kemi (dvs. om kolföreningar, så vi rett ut frågan) är inspelade Power Point-presentationer med ljudspår. Vi har aldrig träffat vår föreläsare eftersom hon är sjukskriven. Hur som helst, hon gör lite fel ibland och i regel har hon rättat sig själv under tiden som hon pratar, men inte på den senaste föreläsningen!

På anslagstavlan hade hon skrivit:
"Vinn ytterligare två bonuspoäng till tentan! I F11 (Föreläsning 11) finns ett fel i en produkt. Den som hittar, specifierar och föreslår en ändring till felet får 2 poäng till tentan."

Jag (och uppenbarligen alla andra) sket i att leta efter felet. Det var inte värt två poäng. Idag kollade jag om någon hade kläckt lösningen, men icke. Vår föreläsare hade skrivit ett nytt inlägg där hon gav oss ledtråden om vilken sida felet låg på.

"Äh, va fan" tänkte jag och började kolla på mekanismerna för korsade aldoner, "så förbannat svårt kan det väl inte vara?". Efter en del små kladd-anteckningar på ett papper såg jag felet!

HAAAAALELUJA!
I ett mycket prydligt svar presenterade jag min lösning och inkluderade en bild på den rätta produkten (haha MVG++ eller vad?).
Poängen tillhör mig. I rule.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jill din lilla smöris! ;)
fan va bra du är!

hörs!

pussokram