måndag, maj 29, 2006

Smartskaftet tänker till

Igår kom jag på en smart grej. Istället för att haka upp mig på småsaker i vardagen klurade jag ut en lösningsmetod. Problemanalys, kan man nästan kalla det. Jag tänker ut de saker som stör mig och låter en lösning till dem komma som från en röst i huvudet. Låt mig ge ett (ganska lindrigt) exempel:

Problem: Jag är orolig för att jag inte kommer att trivas med mitt sommarjobb som startar veckan efter midsommar.
Lösning: Tänk inte på det nu! Ta det då i sådana fall! Mycket talar för att du kommer trivas. Det är ju trots allt kemi vi pratar om.

Fler problemanalyser dök upp i skallen och vissa lösningar kan ju fungera.
I've got it going on...

6 kommentarer:

M. Mützell sa...

Bra lösning! Man ska inte gå runt och tänka på småsaker, då blir man tokig :P Jag ska nog prova din "problemanalys" någon dag, den verkar funka bra ;)

Puss & kram

Anonym sa...

Ägget var först!

SvD Publicerat 29 maj 2006 16:00

Äggsperter har ruvat färdigt – ägget kom före hönan

Vad kom först - hönan eller ägget? Brittiska forskare tror sig ha svaret på en av livets olösta mysterier.

Frågan om vad som kom först - hönan eller ägget har i det närmaste ansetts olöslig. Men nu tror sig forskare vid universitetet i Nottingham ha hittat svaret - ägget kom först.

Enligt professor John Brookfield vid universitetet i Nottingham måste den första hönan skapats som ett embryo innuti ett ägg. Förklaringen anser han ligger i arvsmassan.

– DNA ändrar sig inte under individens utveckling från tidigt fosterstadium till färdig varelse, säger han till BBC.

Professorns förklaringsmodell skulle därmed utesluta att höns kan ha blivit till via en mutation av en annan art.

Han får medhåll av filosofiprofessor David Papineau vid Kings College i London som även han tycks övertygad om att det fanns hönsägg före höns.

- Om en känguru lägger ett ägg och det kommer ut en struts, då skulle det naturligtvis anses vara ett strutsägg och inte ett känguruägg, är hans något enklare förklaring till BBC.

Fortsättning lär följa...

Anonym sa...

Inte oroa. Du kommer att trivas. De är jättesnälla på reningsverket. Och du får cykla. Gratis (eller betald) motion. Tänk på det.
Dessutom har de ett gym där. Insider information!
Själv har jag ett stort problem att lösa. Vart ska jag ta vägen?
Tält?

Anonym sa...

Hallo I absolutely adore your site. You have beautiful graphics I have ever seen.
»

Anonym sa...

Here are some links that I believe will be interested

Anonym sa...

Nice idea with this site its better than most of the rubbish I come across.
»