söndag, december 10, 2006

Nu är det verkligen jul

Ann väcker mig vid 8:30 och undrar om jag ska gå upp och äta adventsfrukost med familjen. Det är dags att tända det andra ljuset. Det får man nästan inte missa. Till och med Malin är ju hemma i Rimbo. Det betyder att denna söndag i december inte är vilken dag som helst.
Det är dags att baka lussebullar och pepparkakor! Jag har längtat så länge. Jag vet ju hur det brukar bli...

Som en zombie (med vansinnigt rosslig hals) sätter jag mig vid frukostbordet. Mamma spelar den nya julskivan, som jag redan ratat med motiveringen: "Men det är ju bara EN enda låt från 'Julens musik'-kassettbandet som är med på skivan!". Så fort Sanna Nielsen dyker upp med sin sötsliskiga kristna stämma frågar jag: "Är det hon nu igen!?". Malin gungar fram och tillbaka på sin stol. Jag är inte sen att följa exempel. Ann blåser ut det första ljuset genom att andas lite för tungt. Mamma säger: "Jag tycker att det luktar bränt...". Det berodde på att hon åt en tomat som Ann hade eldat lite på.
Välkommen till dårhuset!

Vi spolar fram lite grann. Ungerfär när jag torkat bordet, Malin har plockat undan frukosten, mamma har diskat några glas och Ann haft mousse i håret kunde vi börja göra lussedegen. Fast först letade jag upp det urgamla kassettbandet "Julens musik" och tryckte på play.
Julen är här - Sissel Kyrkjebö & Tommy Körberg
Natten tänder ljus på himlen - Jan Malmsjö
Jul i Gamla Stan - Sten & Stanley o.s.v.

Vi lyckades få till en deg, trots att de tre systrarna var helt urspårade redan från start. Mamma suckade.
Innan degen ställdes på jäsning hördes välbekanta toner. Toner, som vi lyssnat till varje jul. Toner, som alla vänner till familjen Mattsson vet vad de innebär (och därför flyr de fältet).
Det var nu dags att skråla med Carola. Amazing Grace.
Sången når sitt klimax när Carola klämmer i för fulla muggar och wailar på ett mycket överdrivet sätt. Det är då vi hjälper till. Vi är inte en sekund sämre. Vi skriker och vrålar för att skapa så mycket skönsång (oväsen) som det bara går.
Det hände förra julen. Det hände julen innan den förra. Det har hänt alla jular, så långt jag kan minnas faktiskt.

Nu är det verkligen jul.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag är så glad att jag är född in i galenskapen och inte i en vanlig svenssonfamilj. Mattssons have more fun! Särskilt under julen.
Ps. Jag har ätit tonfisksallad idag.