tisdag, december 12, 2006

Självdisciplin

Varför är det så svårt? Jag har alldeles för många distraktionsmoment i min omgivning. Det finns alltid något som man hellre gör än det man egentligen borde göra. Varenda gång jag ska försöka få något gjort, tar det mycket längre tid än vad arbetet i själva verket skulle kräva.

Jag har aldrig haft koncentrationssvårigheter på lektioner. Det jag måste lära mig har jag alltid lyckats förstå, förr eller senare. Skolarbete har i stort sett alltid fungerat bra för mig. Betygen har trillat in och jag har sällan blivit besviken. Visst har det varit krävande emellanåt, på grund av det som folk skulle kalla lathet, men allt har gått att lösa när det kommer till kritan.

Det är just det här med att plugga. Att plugga ensam tar tid, just på grund av andra göromål. Att plugga med vänner har visat sig vara lika tidskrävande, åtminstone när man har så roligt med sina pluggkompisar som jag har.

Imorgon är det mattetenta. Jag har inte räknat lika mycket som mina vänner. I ärlighetens namn är det meningen att jag ska göra några uppgifter i skrivande stund. Jag undrade varför jag ens slog igång datorn, men det var ju bara för att ladda min mp3-spelare.

Vi får se hur det går imorgon. Mycket känns bra, men allt är inte glasklart. Jag måste skärpa mig!

Inga kommentarer: